Minggu, 03 November 2013

BAHASA JAMBI


Logo Propinsi Jambi

Assalamualaikum, kanti-kanti....


Malam ko sayo nak cubo nulis pake baso Jambi. Bukan sok-sok padek, cuma pengen bae....hehhe...., Ngapo sayo pake baso Jambi? ini sayo dapat idenyo dari seringnyo ngecek kato kunci yang ado di Dasbor blog sayo, jugo dari tulisan sayo UNIKNYA BAHASA DAERAHKU banyak nian nampaknyo yang pengen tau kek mano nian baso Jambi tu.


Sebenarnyo baso jambi tu samo be dengan baso Indonesia, Cuma bedanyo dilogat samo huruf O be yang selalu nempel di tiap akhir kato, walau ado beberapo kato jugo yang mungkin dak masuk dalam kamus bahasa Indonesia. Baso Jambi ko beda-beda tipis la samo bahaso Palembang tapi tetap adola perbedaannyo. 


Baso Jambi aslinyo nian biso kito dengar di daerah seberang kota Jambi tepatnyo ado di Kabupaten Muaro Jambi samo di Kabupaten Batanghari, tapi jangan heran be kalu disano agak-agak susah nyebut huruf R nyo dan agak aneh didengar ketelingo. Kalu di Kota Jambi nyo nian nampaknyo lah terkontaminasi samo bahaso Indonesia yang dibawak samo orang-orang luar yang datang ke Jambi, jadi lah dak asli lagi. Samo kayak daerah-daerah lain, Jambi jugo banyak orang perantau nyo, itulah sebabnyo orang-orang Jambi kini ko lah padek-padek galo nan bebaso Indonesia. hehee….


Kalu nak ke Jambi bolehla jalan-jalan keliling kota, tanyo be tempat nan ketuju pasti nyampe, budak Jambi kan ramah-ramah, hehhe…… Nak ke Jembatan Batanghari 1 atau Batanghari 2? amaan……..agek diantar. Nak duduk santai di ancol nyo Jambi sambil makan jagung bakar, payoo…. ketepi Sungai Batanghari, dari sano biso nengok Jam Gadang nyo Jambi jugo, letak sebenarnyo ado diseberang kota tapi kito biso nengok indahnyo kelap kelip lampu seberang  kota dari sano, Asyik kan…. 


Cerito tentang Jambi sebenarnyo banyak, dan dak abes-abes kalu nak dibagikan tapi kagek la sayo ceritokan lengkap nyo, apolagi ko tentang bahaso yang dipake di Jambi, nampak nyo banyak nian yang KEPO kato budak jaman kini ko. 


Sedikit sayo bagikan kato-kato dalam baso Jambi beserto artinyo, kalu salah mohon dimaafkan….hehee….



IKO = ini , KO = ni

BEBASO = Berbahasa

Ngapo = Kenapa

Katik / katek = Ada , Dak Katek = tidak ada

Padek = Pandai / Pintar

Galo = Semua

Kagek = Nanti

Payo = Ayo

Kek mano = bagaimana / gimana

Be / Bae = Saja / aja

Dewek = sendiri

Kanti = kawan / teman

tugu selamat datang


Dah segitu be dulu yo….yang lain-lainnyo samo be la artinyo kayak baso Indonesia, tinggal ganti be O nyo jadi A, hehhee….., sebenarnyo masih banyak nian kato-kato dalam baso Jambi yang bagi orang luar Jambi agak-agak susah ngertiin nyo, tapi kalo sering-sering dengar gek tau dewek la…..(Yaeyalah….. hehee….)


Nak Belajar bebaso Jambi??? Payoooo…..ke Jambi….:)



Bahasa Jambi - Kota Jambi - Jambi

55 komentar:

  1. Mbak Emi...saya suka banget baca tulisan ini...walau masih terbata-bata saya memakai bahasa jambi, tapi saya hafal betul logat dan cara pengucapannya...jadi kangen nak ke jambi lagi...agek ketemu kawan-kawan lamo...huhuhu rindu nian...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Ayooo, mbak...nostalgia sama Jambi lagi......,,, siapa tau bisa sekalian kopdar kita....:)

      Hapus
  2. lumayan bisa di mengerti bahasanya kak. Saya asli dari jawa, tapi waktu kecil pernah di ajak merantau ke jambi.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Hehhheee..iya, saya pake bahasa Jambi yg simple aja, Mas.....kalo pake Bahasa Jambi Asli saya juga agak rada-rada susah.....hehhee.....,, Wahh..pernah ke Jambi juga ya.....

      Salam kenal, mas...:)

      Hapus
  3. saya belum pernah ke jambi ni mbak,,mmm... lumayan ngerti aku mbak.. mudah2an nanti bisa mampir kesana ^^

    BalasHapus
    Balasan
    1. Ayoo....Ayooo....Maen Ke Jambi, Mbak Yulita..., gak sulit kok bicara sama orang Jambi,, hehhee...

      Hapus
  4. Banggo aku jadi wong jambi.

    BalasHapus
  5. Dak beda lo do samo baso urang awak siko. Di jambi kabanyakan pakai O gitu yo? Agak ba'a lo tu nak, bisa monyong mangecek baso jambi ko. tapi dek awak lai ngrati la apo nak budak jambi ko a nan ka no sampai'an , salam urang awak ciek ni.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Beda logatnya, uda/uni....:) kalo menurut saya walo sama-sama pake O dibelakang kata, tapi tetap jauh sekali beda logat nya...:)

      salam kembali...:)

      Hapus
  6. senyam-seyum dewekan baco artikelnyo
    ampir dak katek bedanyo samo baso palembang mang :D

    cuma beberapo yang kurang "lumrah" dipake di baso palembang, cak ini:
    sayo = aku
    padek = calak
    nan = yang
    Kanti =kawan

    BalasHapus
    Balasan
    1. Hehhee...memang dak semuo samo yo......,, di Jambi jugo biso pake "aku" atau "kami". Kalo di Kabupaten Bungo atau tebo malah pake "ngan" untuk "aku'.

      makasih ya.....:)

      Hapus
  7. Artikelnya bagus mbak,kalo bisa tambah kosakata lagi dong,ibu ku orang jambi
    Aku tinggal di bengkulu karena ayah orang bengkulu,keluarga ku di jambi di bungo,batanghari,tempino n sungai landai.walaupun udah jarang ke jambi aku tetap cinta sam jambi,pengen belajar bahasa jambi

    BalasHapus
    Balasan
    1. salam kenal, mbak...... ayo, pulang ke jambi biar lebih kenal sama jambi...:)

      Hapus
  8. Mksh..b'tmbh lg ilmu bahasa sy,skrg sy lg tinggal d desa kemingking dalam kecamatan taman rajo kabupaten muaro jambi,sy dari kab.karawang jawa barat yg sdng tgs d jambi..sy pengen bljr bhs daerah jambi

    BalasHapus
    Balasan
    1. Waahh...selamat bergabung di jambi, pak...semoga betah...:)

      Hapus
  9. Itu tugu selamat datang nya daerah mano yo.. thehok?? Makallam??
    kok kyk nyo dak pernah nengok??
    maaf cuman penasaran be.. hehehe

    Salam kenal.. buk emi :)

    BalasHapus
    Balasan
    1. iTu tugu persembahan dekat simpang 3 taman PKK,

      Hapus
  10. Sedikit tambahan utk bahasa sehari hari...
    dak pacak = tidak bisa
    biak = biar
    sikok = satu
    duo = dua , dan sterusnya sampai angka 5 diganti huruf belakang ny dgn O
    Sangkek/asoy = kantong plastik... *(karna pengalaman saya keluar kota menyebutkan sangkek/asoy tidak ada yg paham.. jadi saya rasa itu termasuk bhasa jambi sehari2)

    Btw buk emi tinggal d daerah mano?? Hehehe

    BalasHapus
  11. Itu bahaso Jambi, yo?
    Kok cak bahaso Plembang ye? hehe
    Salam kenal dari Wong Plembang yg lg merantau di Malaysia :)

    BalasHapus
    Balasan
    1. Hehhee, kito tetanggoan, pak..jadi agak-agak mirip la nian...:)

      Hapus
  12. mau tanya mbak, saya ada tugas tentang keunikan bahasa jambi, selain akhiran nya di tambahin O apa lagi keunikan yg mbak tau tentang bahasa jambi..
    mohon bantuan ny mbak :)

    BalasHapus
  13. izin mbak saya mau nanya ' Lop Galo Kayo " apa artinya ya mbak

    BalasHapus
  14. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  15. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Siiip......,, terima kasih ya buat tambahan info nya...hehee...

      Hapus
  16. waaaaah bahasa jambi ternyata unik banget ya :D

    BalasHapus
  17. bangga q jdi wong ambi,,,,

    BalasHapus
  18. sayangnya kurang lenkap, padahal sangat dibutuhkan kosa kata bahasa jambi

    BalasHapus
  19. sayo asli dari kalimantan be kebetulan pacar sayo ank jambi..jd sayo punyo niat buat memperdalam bebaso jambi..tidok ado salahnyo sayo belajar baso jambi...maaf kalo ado kato2 yg salah..maklum baru belajar be..hihihi mohon bimbingannyo yo

    BalasHapus
  20. mau tanya perkenalan diri dengan bahasa jambi gimana?

    BalasHapus
    Balasan
    1. Assalammualaikum sayo nak ngenalkan diri
      Namo sayo.......
      Asal sayo dari......
      Cokop sekian perkenalan diri dari sayo, pobilo ado kato² yg kurang bekenan di hati mohon dimaafkan kareno manusio tu iolah letak salah dan khillaf


      Hehehe

      Sayo asli budak melayu jambi
      Mak oghang tanjong jabong
      Bak sayo oghang batanghari

      Hapus
    2. Assalammualaikum sayo nak ngenalkan diri
      Namo sayo.......
      Asal sayo dari......
      Cokop sekian perkenalan diri dari sayo, pobilo ado kato² yg kurang bekenan di hati mohon dimaafkan kareno manusio tu iolah letak salah dan khillaf


      Hehehe

      Sayo asli budak melayu jambi
      Mak oghang tanjong jabong
      Bak sayo oghang batanghari

      Hapus
  21. http://kadaluarbiasa.blogspot.co.id/ kunjungi website ku, terima kasih

    BalasHapus
  22. Yu'(kakak) skali2 maen2 ke tungkal ulu tanjab barat... Dsiko bhso jambi kadang ado yg akhiran E samo O...
    Ayu'=kakak,mbak
    klegi/kagek=nanti

    BalasHapus
  23. Samo nian dengan baso kami musi rawas utara plembang.

    BalasHapus
  24. Samo nian dengan baso kami musi rawas utara plembang.

    BalasHapus
  25. Lebih mirip dgn bahaso Bengkulu...sayo dr palembang lamo tugas di Bengkulu skrg di Jambi.pertamo ke Jambi main ke Candi..dengar percakapan org asli situ mirip nian dgn bahaso Bengkulu...camkoha,siko,sayo dll.sayo smp pikir org Bengkulu...sayo tanyo..ktnyo asli Jambi..mrk jg dak tau kl bahasonyo sm dgn Bengkulu. Yg beda di aek kl di Bengkulu air.pernah jg ke museum gentala ..jingok kain asli Jambi yg dipake ulama jambi..kt yg jago itulah kain asli jambi yg dipk ulama sebrang jaman dl.sayo tekejut lg..ini kain batik besureknyo bengkulu motif kaligrafi disudut kain ado gambar bungo cak bungo raflesia...jd bg kawan2 yg pernah tinggal di palembang kek Bengkulu dak susah penyesuaiannyo. Di jambi perpaduan 2 daerah tuh. Cm banyu, aek n air yg berubah :)
    Salam kenal untuk segalo...

    BalasHapus
  26. Lebih mirip dgn bahaso Bengkulu...sayo dr palembang lamo tugas di Bengkulu skrg di Jambi.pertamo ke Jambi main ke Candi..dengar percakapan org asli situ mirip nian dgn bahaso Bengkulu...camkoha,siko,sayo dll.sayo smp pikir org Bengkulu...sayo tanyo..ktnyo asli Jambi..mrk jg dak tau kl bahasonyo sm dgn Bengkulu. Yg beda di aek kl di Bengkulu air.pernah jg ke museum gentala ..jingok kain asli Jambi yg dipake ulama jambi..kt yg jago itulah kain asli jambi yg dipk ulama sebrang jaman dl.sayo tekejut lg..ini kain batik besureknyo bengkulu motif kaligrafi disudut kain ado gambar bungo cak bungo raflesia...jd bg kawan2 yg pernah tinggal di palembang kek Bengkulu dak susah penyesuaiannyo. Di jambi perpaduan 2 daerah tuh. Cm banyu, aek n air yg berubah :)
    Salam kenal untuk segalo...

    BalasHapus
  27. Payah nak cakap kito ko msh sekok rumput lah

    BalasHapus
  28. Minta tolong artiin ini mba," jangan nak beiyo nian agek kau terbuang "....mksh sebelum dan sesudahnya,

    BalasHapus
  29. Minta tolong artiin ini mba," jangan nak beiyo nian agek kau terbuang "....mksh sebelum dan sesudahnya,

    BalasHapus
  30. Assalamu'alaikum
    kulo ko asli jambi tanjung raden seberang maaf kulo ko cma nybut e be kalu kato kulo ko dak enak di aning kulo mintak maaf beribu jari,,
    tapi setau kulo kalu kami orang seberang asli tu nyebut satu tu kenyok sikok tapi sekok..
    ha kulo nak berincit dulu ngge..wassalam
    ko pin. kulo 5A83E1C6 SALAM SEBRANG KOTA JAMBI TANJUNG RADEN..

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yo nian la memang, sekok 😁
      Salam kampung tengah!

      Hapus
  31. Rindu nian rumah ku be jambi salam dari talang bakung

    BalasHapus
  32. wah jambi memang sangat indah, jadi pengen ke sana

    BalasHapus
  33. Rindu pulak dengan lauk tepek dan motor ketek..
    Salam kenal 😊

    BalasHapus